דף הבית >> תנ"ך - מקראות גדולות, חוק לישראל,חומשים, פרשנים, פרשת השבוע, מדרשים >> אברבנאל על התורה - אור יצחק / הוצאת חורב | | | | מידע נוסף | חומש אור יצחק - פרוש אברבנאל על התורה 5 כרכים
מהדורה חדשה עפ'י כתבי יד ודפוסים ישנים עם הערות ושינויי נוסח, בתוספת מפתחות לנושאים ועניינים.
בנוסף פירוש רש"י ושפתי חכמים ואונקלוס מנוקדים.
גודל: 24.5X16.5 ס"מ
כתבה על המהדורה החדשה של פירוש אברבנאל בהוצאת חורב באתר ערוץ 7
הלל פנדל, י"ז באדר תשע"ג
עם פרסום המהדורה החדשה של פירושו על התורה של האברבנאל מן המאה ה-15, מסתמן סופה של עוד אנקדוטה פופולרית בקרב היהודים. הסיפור מדבר על יהודים פשוטים וטובים שנהיים לאפיקורסים לאחר שהם יושבים בשבת אחר הצהריים ללמוד אברבנאל; לאחר קריאת רשימתו הארוכה של שאלות וסתירות לכאורה בפרשה, הם יהיו עייפים מדי לקרוא את התשובות, והיו נרדמים עם שורה של סימני שאלה שלא נענו.
עכשיו, אבל, הוצאת ספרים "חורב" בירושלים יצאה עם מהדורת אברבנאל מדעית חדשה ויפה – עם סיכומצ'יקים באורך רבע-טוויטר בצדי העמודים המסכמים את השאלות, תשובות, ונקודות חשובות אחרות – ועכשו גם הישנוניים ביותר יתקשו לחמוק מהסברי האברבנאל לפני שהם נרדמים.
המהדורה הנוכחית - סט מהודר של חמישה כרכים הכולל רש"י, שפתי חכמים, ואונקלוס – והכל מנוקד! - פורסם רק לפני מספר שבועות. לימוד האברבנאל נהפך לחוויה שונה לגמרי! התוכן הוא עכשיו נגיש לחלוטין, מאחר והפירוש עומָד לפי הפסוקים - משימה לא קלה, בהתחשב בסגנון הבלתי-אחיד של האברבנאל, בו כמה פסוקים אינם זוכים לפירוש כלל, בעוד שאחרים מטופלים במשך עמודים ארוכים.
הביאור על כל פרשה פותח בפריסה בהירה של כל השאלות וספקות שהאברבנאל חש צורך להסביר, וכל שאלה מתומצתת בקצרה בצד העמוד. אז מתחילות התשובות, בליווי התובנות המעניינות והחשובות של האברבנאל בכל מיני נושאים. גם אלה מודגשים באופן ברור ותמציתי ברשימות בצד. פשוט נהיה קל לחפש ולמצוא תשובות לשאלות הספציפיות שהקורא רוצה להבין.
כל זאת, הודות למו"ל ויוזם הרעיון מיכאל זאב מירושלים; הרב אבישי שוטלנד מירושלים והרב יהודה שביב מאלון שבות, שלא רק כתבו את הרשימות בצד אלא גם התעמקו בכתבי היד והדפוסים ראשונים כדי לקבוע את הקריאות הנכונות; וההשגחה העליונה שאפשרה לאברבנאל להשלים את מלאכת כתיבתו למרות שחי ופעל באחת מהתקופות הכי קשות בשנות גלותנו.
אברבנאל שימש, בזמנים שונים, בתפקיד שר אוצר של שלושה מלכי אירופה לפני כ-500 שנים. הוא החל לכתוב בפורטוגל סביב שנת 1480, בזמן שניהל את אוצרו של המלך אלפונסו החמישי. אבל עד מהרה הוא נאלץ להימלט לספרד לנוכח אשמות בגידה; רכושו הוחרם, ובכלל זה כתב היד היקר שלו: פירושו לספר דברים. היה ידוע היטב למלך פרדיננד ומלכת איזבלה, והם מינו אותו לשר האוצר בספרד. למרות שהיתה לו מילה אצלם, מאמציו לשכנע את המלוכה הספרדית לא לגרש את היהודים לא הצליחו.
בכל מקרה, דון יצחק אברבנאל גם נכלל בצו, והוא עשה את דרכו לאיטליה. שם, לשמחתו הרבה ובדרך ניסית, הוא מצא את ביאורו האבוד לספר דברים; אין לנו פרטים על איך בדיוק זה קרה. בכך הוא כנראה קיבל את הדחיפה שהיה צריך לה כדי להשלים את העבודה; לפני זה, הוא כבר הספיק לסיים את פירושו לכמה ספרי תנ"ך אחרים.
המהדורה הנוכחית מתבססת על כתבי יד מקוריים, ופירות העמל הכי מורגשים בספר דברים. הרב שוטלנד עבד בעיקר עם שני כתבי יד: הגרסה המוקדמת ביותר, הידועה ככתב יד סביונטה, וגירסת וניציה, שממנה רוב מהדורות האברבנאל במשך השנים הודפסו – כולל שינויים שנדרשו על ידי הצנזורה הנוצרית וכן טעויות גדולות אחרות.
למותר לציין, המהדורה הנוכחית משחזרת את הקטעים שהוסרו על ידי הצנזורה - למשל, עמוד שלם השולל את האמונה הנוצרית באיש-אלוה – ומכיל מאות רבות של תיקונים. בנוסף, ד"ר בנימין ריצ'לר, מנהל המכון לכתבי יד בספריה הלאומית בירושלים, גילה חלקים מכתב היד המקורי – זה שהאברבנאל כתב ראשון, איבד, ומצא באופן ניסי - וסיפק עותק להרב שוטלנד. האברבנאל כתב אותו מחדש מאוחר יותר, ולכן חשיבותו לא הייתה במהותו, אלא בסיועו בהבהרת מילים ונקודות לא ברורות.
|
|
|
|